Українська мова


13.03
Тема: Дієслова теперішнього часу. Змінювання дієслів теперішнього часу за часами. дієслова, вжиті в переносному значенні.
1. Підготовча вправа. Запишіть слова у три колонки:теперішній час, минулий і майбутній.
Думає, бігав, працювала, сидітиме, збудують, розмовляють, писатиму, ухвалив, розглянемо, виступатимуть, зробив, співає.
2. підручник с.147. вправа 290. розгляньте таблицю, як змінюються дієслова теперішнього часу за числами та особами.
3.Вправа 292(усно). Вправа 293(письмово)


16.03.
Тема: Дієслова майбутнього часу.
Підручник с. 150.
1. Вправа 295 письмово.
2. Вправа 296 усно.
3. Вправа 297 письмово.

18.03.
Тема: Дієслова на –ся(-сь). Вимова і правопис дієслів на –ся (-сь).
1.Відгадай загадки (усно). Виписати з загадок дієслова минулого часу.
*Текло, текло й лягло під скло.
*Лежало поки лежалося,
А як припекло. То й сліду не зосталося.
*Ой котилось коло , коло-покотьоло,
 всіх ласкаво гріло, цілий день світило,
а під вечір коло, коло-покотьоло,
дуже натомилось – спати в гай скотилось.
*Балерина закружляла на підлозі край стола, притомилася, упала і в коробку спать лягла.
- Скорочено позначте рід над виписаними дієсловами.
2. Підручник с.160. Вправа315, 316 (письмово).
Вправа 317 (усно).


20.03.
Тема: Повторення вивченого про дієслово. Розбір дієслова як частини мови. Узагальнення і систематизація знань і вмінь із розділу «Дієслово».
Дай усно відповіді на запитання.
-       Яку частину мови називають дієсловом?
-       Яка форма дієслова є початковою?
-       Які часові форми дієслова вам відомі?
-       Яку дію називають дієслова минулого, теперішнього і майбутнього часів? Наведіть приклади.
-       Як змінюються дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів? Наведіть приклад.
-       Яким членом речення найчастіше є дієслово.
2.Підручник с. 163. Вправа 319,3209(письмово). Вправа 322, списати вірш з підручника, 2-3 завдання виконати.

30.03

Тема:Розвиток мовлення.Письмовий переказ за самостійно складеним планом.

1.— Складіть слова.(усно).
2.— Відгадайте загадки, розгадайте кросворд.(усно)

1. Немов дрібнесенькі зірки,
В суцвіття зібрані квітки.
Весною підемо в гайок,
Де запашний цвіте... 
2. Лист різний із оксамиту,
Соком ягідка налита.
А для хворої дитини
Кращі ліки — чай з... .
3. У зеленім кожушку,
В кістяній сорочечці
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. 
4. Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає? 
5. У малини є сестричка,
Що засмаглі має щічки.
На кущах біля стежини
Зріють ягідки... 
6. Кавунчики дрібненькі,
Смугасті та кисленькі,
У колючки вбралися
І кущиком назвалися. 
3. Прочитайте текст.
— Українці споконвіку любили калину. Саджали її біля хати, у садку, над річкою, у полі. Калина любить сонце й українські землі. Стоїть серед поля розлогий кущ калини. Під кущем трава зеленіє. Пташки між гіллям щебечуть. Багряне листя ввібрало всю красу осені. Ще більше милують око ягоди. Червоні кетяги вкриті краплинами роси, аж горять на сонці. Калина, мов дівчина-красуня, ніжна і чарівна. Дивишся на неї — і милуєшся. Про червону калину складено багато пісень. З нею порівнюють не тільки дівчат, але й Україну. Калина — це символ України.
4. Складання прислів'їв про калину.(усно).


5. Ознайомлення з текстом (прочитати)
КАЛИНА
В Україні з давніх-давен любили калину. Не було такої хати, біля якої б вона не росла. У народі вважають, що калина приносить в оселю достаток і благополуччя.
На початку літа кущі калини вкриваються безліччю білих суцвіть серед зеленого листя й стоять, привертаючи зір кожного, ніби наречена в білосніжній сукні.
Восени клали між рамами червоні пучки калини. Плоди на гілках калини зберігалися дуже довго. Ягоди залишалися свіжими всю зиму. У найлютіші морози, в жорстокі хуртовини вони зігрівали будинок красою і теплом.
Калина на рушнику — символ дівочої краси і вірності, символ материнської любові та мудрості. З давніх часів дівчата прикрашали цвітом калини коси, а дозрілі ґрона вплітали у вінок разом з ромашкою і вусиками хмелю. Калина — це наша рідна Україна.
6. Аналіз тексту за змістом
— Де в Україні росте калина?
— Що приносить калина в оселю?
— Як виглядає калина на початку літа?
— З чим порівнюють калину влітку?
— Куди клали калину восени?
— Як ягоди калини зберігалися взимку?
— Чим вони зігрівали будинок узимку?


— Чим уважають калину, вишиту на рушнику?
— Чим дівчата прикрашали коси у давнину?
— Чим є калина для України?
                  План
1. Калина біля оселі — достаток і благополуччя.
2. Улітку калина — наречена в білосніжній сукні.
3. Узимку калина зігріває хату красою і теплом.
4. Калина на рушнику — символ дівочої краси.
5. Калина — це наша Україна.

8. Написання переказу
— Під час написання переказу користуйтеся словосполученнями, опорними словами.
Зачин
З давніх-давен, уважають, в оселю, достаток, благополуччя
Основна частина
Вкриваються, безліч, білі суцвіття, привертають, наречена,
 білосніжна, пучки,зберігалися, залишалися, 
найлютіші, зігрівали, краса, тепло
Кінцівка
Рушнику, символ, краса, вірність, любов, мудрість, прикрашали,
дозрілі,ґроно, вплітали, ромашка, хміль


31.03.
Тема: Контрольна робота.

1. Дієслова означають:
А. назву предмета
Б. дію предмета
В. ознаку предмета

2. Дієслова теперішнього часу змінюються за:
А. родами
Б. числами
В. особами і числами

3. Дієслова теперішнього часу відповідають на питання:
А. що робить? що роблять?
Б. що робив? що зробив?
В. що буде робити? що зробить?

4. Познач рядок, у якому всі дієслова записано у формі майбутнього часу.
А. бігати, думає, знищить, жартує
Б. побіжить, буде думати, знищить, пожартує
В. бігав, думатиме, знищує, буде жартувати

5. Утворіть неозначену форму від поданих дієслів.
живемо -
співає -
мовчить -
майструвала -

6. Спиши прислів`я, розкриваючи дужки.
(Не )бійся, коли (не)знаєш, страшно коли знати (не)хочеться.

7. Визнач час і число дієслів у поданому реченні.
Квіти спатоньки лягають, пелюстки свої згортають.

8. Спиши текст розкриваючи дужки.
Сильна воля гори (перевертати). Теплі слова (зігрівати) душу людини.

01.04.
Тема: Прислівник як частина мови.
1. Переглянути відео.
https://www.youtube.com/watch?v=AFtdwM4s3is
2.Підручник с.165.Вивчити правило.
3.Вправа 323. (усно). Зверни увагу: прислівник не змінюється, прислівники не мають закінчення.
4.  Вправа 324, 325.


06.04.
Тема: Роли прислівників -синонімів  у мовленні. сскладання письмової розповіді про веселку.                                                                                                                                                                   
1. Вибірковий творче списування.
— З першого тексту випишіть в колонку прислівники, а з другого — через рисочку прикметники, від яких утворились ці прислівники.
Текст 1
Вітерець легенько розносить довкола неповторну свіжість. Небо загадково висвічує лазурною блакиттю. Щедро всміхається сонечко. Дотик його промінців лагідно пробуджує від дрімоти землю.
Текст 2
Легенький вітерець розносить довкола неповторну свіжість. Загадкове небо висвічує лазурною блакиттю. Всміхається щедре сонечко. Лагідний дотик його промінців пробуджує від дрімоти землю.

2. Прочитай вірш.
Біля будинку берізки стояли,
вранці ясне сонечко зустрічали.
Ви ростіть, берізки, виростайте,
рідну землю нашу прикрашайте.
— Знайдіть слово, вжите в переносному значенні.
— Пригадайте, що ви знаєте про звертання. Знайдіть у вірші речення із звертанням.
— Яким за метою висловлювання та інтонацією є речення із звертанням?
— Назвіть у вірші прислівник. Підберіть якнайбільше синонімів до прислівника вранці (за словником).

3. Робота зі словником синонімів.
Вранці — зранку, зрання, зарання, спозарання, пораненьку, ранком, рано.

4. Виконання вправи 326.
Вправа виконується послідовно за всіма завданнями вправи.
5. Творча вправа (вправа 327) (з використанням за потреби словника синонімів).
а) Утворення і запис синонімів до поданих прислівників.
Чудово — прекрасно, чудесно, незрівнянно, блискуче,
уміло — вправно, майстерно,
радісно — втішно, відрадно, зрадію,
довго — чимало, подовгу, довгенько,
ясно — світло, яскраво, сонячно, лагідно,
ніжно — лагідно, люб'язно, ласкаво, любенько.
швидко скоро, стрімко, хутко, мерщій, бистро, прудко, щодуху,
казково — напрочуд, дивовижно, навдивовижу, фантастично, неповторно.
— Які з поданих і дібраних прислівників можна використати у розповіді про веселку?
б) Складання і запис  розповіді про веселку із вживанням прислівників.
6.Виконання вправи328.


07.-4.
Тема. Роль прислівників-антонімів у мовленні.

1. — Прочитайте прислів’я та приказки, поясніть. Прислівники з протилежним значенням випишіть парами.

Улітку пісні співаєш, взимку сльози проливаєш. Гарно щебече, та погано слухати. Не йдеш уперед — ідеш назад. Легко про це говорити, та важко зробити. На рідній землі тепло вдень і вночі. Терпіти важко, та пам’ятати легко.

— Серед прислівників є слова, протилежні за значенням, — антоніми. Наприклад: унизу — угорі, рано — пізно, весело — сумно.

2. Гра «Добери антонім»

Вчора —

далеко —

зранку —

низько —

спереду —

швидко —
3. Підручник с.167. Вправа 329.
4.Вправа 331.


08.04.
Тема: Однорідні другорядні члени речення, виражені пртслівниками. Складання усного висловлювання за поданим початком.
1.Вибіркове списування.
— Із прочитаних  прислів’їв і приказок виберіть і запишіть парами через рисочку прислівники-антоніми.
Гарно щебече, та погано слухати.
Улітку пісні співає, взимку сльози проливає.
На рідній землі тепло вдень і вночі.
Хто багато говорить, той мало творить.
Бур’ян росте швидко, а добра трава — повільно.
М’яко стеле, та твердо спить.
Поранити легко, загоїти важко.
2. Підручник с. 169. Вправа 332, вивчити правило.
3. Вправа 334.



13.04
Тема: Розвиток зв'язного мовлення.
 1.Ознайомлення з оповіданням В. Сухомлинського «Усмішка»

                                                                    УСМІШКА

Був сонячний травневий ранок. На зелених луках, що починалися одразу ж за селом, розквітнули жовті кульбабки, дзвеніли бджоли й джмелі, в блакитному небі грав на срібних струнах жайворонок.
Цієї тихої ранкової хвилини з хати вийшла маленька дівчинка. У неї були блакитні очі, біле, мов спіла пшениця, волосся. Вона почимчикувала зеленими луками. Побачила барвистого метелика й усміхнулась, їй стало так радісно, що захотілося, аби цілий світ бачив її усмішку.
Усміхалася дівчинка й тупала за метеликом. Він летів повагом, не поспішаючи.
Коли це дівчинка побачила діда. Він ішов їй назустріч. Погляд його був похмурий, брови насуплені, в очах — злість. Дівчинка несла назустріч дідові усмішку. Вона сподівалася: ось зараз і він усміхнеться.
Невже в такий радісний день можна бути похмурим і непривітним? Уже в глибині її душі піднялася маленька хвиля страху, але вона усміхалась, вона несла назустріч дідові свою усмішку й закликала його: «Усміхніться й ви, дідусю!».
Та дід не усміхнувся. Погляд його залишався похмурим, брови — насупленими, очі — злими.
Страх оволодів серцем дівчинки. Усмішка погасла на її лиці. Тієї ж хвилини їй здалося, що затьмарився, спохмурнів цілий світ. Зелений луг посірів. Жовті сонечка кульбабок перетворилися на фіолетові плями, блакитне небо стало блідим, а срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре.
Дівчинка заплакала. За хвилину дід уже був далеко. Вона бачила тепер його спину, але й спина здавалася їй злою і непривітною.
Дівчинка йшла собі луками далі. Її серце затремтіло, коли вона побачила — знову назустріч хтось іде. Придивляється — аж то бабуся, з ціпком старенька дибає.
Дівчинка насторожилась і запитливо глянула в її очі. Бабуся усміхнулась. І такою доброю та щирою була усмішка, що цілий світ навколо дівчинки знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами. Мов маленькі сонця, знову заясніли кульбабки, задзвеніли бджоли й джмелі, заграв на срібних струнах жайворонок.

 2.Аналіз тексту (усно)
— Який настрій у вас після прослуховування тексту?
— Коли відбувалися події?
— Як природа раділа ранку?
— Як виглядала дівчинка?
— Яке бажання виникло у дівчинки?
— Кого зустріла дівчинка?
— Який погляд був у діда?
— На що вона сподівалася?
— Чому страх оволодів серцем дівчинки?
— Як змінилася природа в уяві дівчинки?
— З ким відбулася її друга зустріч?
— Як бабуся зустріла дівчинку?
— Яким став світ від подарованої усмішки?
— До чого автор закликає в оповіданні?
— Яку думку хотів донести автор до наших сердець?

3.Словникова робота(усно)
— Знайдіть у тексті порівняння.
Жайворонок співав, ніби... (грав на срібних струнах).
Волосся дівчинки біле, мов... (спіла пшениця).
Квітки кульбабок, немов... (жовті сонечка).
Пісня жайворонка тремтіла, немов... (той струмок, що ось-ось помре).
— Доберіть синоніми до слів.
Розквітнули — зацвіли, розкрилися.
Почимчикувала — пішла, покрокувала, потупцяла.
Барвистий — різнокольоровий, райдужний.
Похмурий — насуплений, злий, непривітний.
Погасла — зійшла, стихла.
Тремтіло — колотилося, билося, стукотіло.
Дибає — шкандибає, плентається.
Пояснення образних висловів
Грав на срібних струнах жайворонок.
Мов спіла пшениця, волосся.
Несла назустріч дідові усмішку.
В глибині її душі піднялася маленька хвиля страху.
Страх оволодів серцем дівчинки.
Усмішка погасла на обличчі.
Затьмарився, спохмурнів цілий світ.
Срібна пісня жайворонка тремтіла, мов той струмок, що ось-ось помре.
Її серце затремтіло.
Цілий світ знову ожив, заграв, заспівав, переливаючись різними барвами.

 4.Повторне читання
5.Стислий переказ (письмово)


14.04.
Тема: Роль однорідних членів речення, виражених прислівниками. Усне продовження казки
Підручник с.170. Вправа336.
1. Виконати завдання 1,2,3, даної вправи.
2. Розглянь малюнок с. 171, Усно склади продовження казки.


15.04.
Тема: Роль прислівників у художніх та науково0популярни текстах. Складання письмового опису ранньоквітучої рослини (на вибір).
1. Підручник с. 172. Вправа 339(усно)
2. Вправа 340.(письмово).


21.04.
Тема: Контрольна робота. Списування.

                                             Небезпека від пожежі
    Влітку значно збільшується загроза пожеж у лісі, полі, на луках. Тому не дозволяється розпалювати багаття в лісі, коли стоїть суха, спекотна погода. Тим, хто збирається розкладати вогнище, слід дотримуватись певних правил.
     Місце для нього треба обирати не ближче п’ятдесяти метрів від хвойних дерев. Щоб вогонь не розповсюджувався, місцевість довкола треба розчистити від сухої трави, гілок і обкопати або посипати піском. Згасле вогнище заливається водою або засипається землею чи піском.         
    Щоразу перед тим як покинути місце відпочинку, слід уважно перевірити, чи не залишились тліючі жаринки. Здебільшого саме вони стають причиною пожежі.

22.04.

Тема: Як пишуть найуживаніші прислівники.
Підручник с. 173, вправа 344,345.


27.04.
Тема: Порівняльна характеристика з іншими частинами мови. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми "Прислівник".
1. Виконайте тест.
1.Незмінна частина мови, що характеризує ознаку дії або пояснює, де, коли відбувається дія, куди вона спрямована, називається:
А) Дієсловом;
Б) Прислівником;
В) Прийменником.

2. Прислівник відповідає на питання:
А) Який? Яка? Яке? Які?
Б) Скільки? Який? Котрий?
В) Де? Куди? Коли? Як?

3. Прислівники у реченні пов’язані з:
А) Іменниками;
Б) Прикметниками;
В) Дієсловами.

4. У реченні прислівники виконують роль:
А) Головних членів;
Б) Другорядних членів.

5.Прислівники утворюються від прикметників зо допомогою:
А) Суфікса;
Б) Префікса;
В) Кореня
2.Підручник с. 175.Вправа 346, 348.


28.04.
Тема: Контрольна робота. Мовна тема.
1. Початковою формою дієслова є:
а) теперішній час;
б)неозначена форма;
в) число.

2. У реченні дієслово найчастіше буває:
а) підметом;
б) присудком;
в) другорядним членом.

3. Вибери групу слів, яку складаються тільки прислівники:
а) веселий, ясно, ніжний:
б) дружно, весело, щиро;
в) сміливий, слово, чудовий.

4. У реченні прислівники найчастіше зв’язані з:
а) іменниками;
б) прикметниками;
в) дієсловами.

5. Добери до прислівників антоніми.
Ліворуч
Високо
Вчора
Ззаду

6. Прочитай вірш. Випиши дієслова. Визнач їх час і число.
Ось весна іде ланами,
перелогами, лісами.
Де не ступить — з-під землі
лізуть проліски малі.
                        Н. Забіла

7. Введи в речення прислівники.

Учися_________________________ і__________ накривати на стіл.

8.Добери і допиши, розкриваючи дужки, прислівники, які нпайбібьше підходять за змістом.
         (Повільно, спокійко, впепнено) сходило сонце.Старий ліс (задумливо, тривожно, голосно) шумів.Могутні ялини і сосни стояли(мовчазно, величаво,невпевнено).Берізки ( радісно, завзято, замріянл)шелестіли своїми листочками, зустрічаючи новий день.


29.04.
Тема: Повторення вивченоно про текст, основну думку тексту, заголовок.
Підручник с.177, вправа 351, вправа 353(усно).

04.05.
Тема: Повторення вивченого про звуки мовлення, позначення їх буквами.Звуко-буквений аналіз слів.
Підручник с. 178, вправа 354.

05.05.
Тема. контрольна робота. Диктант.
https://www.youtube.com/watch?v=IIRF2clVdz4


06.05.
Тема: Повторення вивченого про спільнокореневі слова, будову слів. Складання розповіді за поданими словами.
Підручник с. 179-180, вправа357,358.


12.05.
Тема: Повторення вивченого про частини мови. Розбір речень за частинами мови.
1. Підручник с.181. Вправа 361. (У першому реченні вказати вивчені частини мови).

13.05.
Тема: Повторення вивченого про частини мови.Однорідні члени речення.
Підручник С. 181. Вправа 362, 363.  Вправа 364(усно).


18.05.
Тема. Повторення вивченого про види речень за метою висловлювання та інтонацією.
Підручник с.184. Вправа 370, 371

19.05.
Тема. Повторення вивченого про функціональне значення різних частин мови.
Підручник с.186. Вправа 375,376.

20.05.
Тема. Розвиток зв'язного мовлення. Складання есе «ЩО ТАКЕ ДОБРОТА?»
— Поміркуйте, які з цих прислів’їв ви можете використати у своєму творі.
1. Робота над прислів'ями
— Які прислів’я про добро і доброту ви знаєте?
— З’єднайте стрілками частини прислів’їв.

2. Підготовка до написання твору
— Запишіть слово доброта з нового рядка з великої літери.
— Назвіть та запишіть споріднені слова до слова доброта.
— Знайдіть пестливі форми до слова доброта.
— Доберіть слова-синоніми до слова доброта. (Ніжність, ласка, турбота)
— Складіть і запишіть словосполучення з прикметниками добрий, добра, добре, добрі. (Добра людина, добрі руки, добре серце, добрий день, добре слово)
— Від цих словосполучень у вас на душі ясно і тепло або похмуро й холодно?
— Отже, доброта — це позитивна якість людської душі.
— Складіть речення з одним з цих словосполучень.
— Як ви вважаєте, яка людина може бути доброю?
— Добрим може бути тільки той, хто завжди доброзичливий до людей, хто дбає не тільки про себе, але й про інших. Добра людина завжди враховує інтереси інших людей.
ПАМ’ЯТКА ДОБРИХ ЛЮДЕЙ
• До чужої біди не будь байдужий, завжди прагни чимось допомогти.
• Виганяй зі свого серця жорстокість та корисливість.
• Намагайся бути чуйним і уважним до людей, до тварин, до природи.
• Не міряйся, кому робити добро, а роби його першим.
• На добро відповідай добром, ти не черствий.
• На зло не відповідай злом, ти не злопам’ятний.
• Добре серце допомагає тобі всюди.
• Радій, що з твого доброго серця комусь приємно.
3. Записування есе.


25.05.
Тема. Повторення вивченого про зв'язок слів у реченні.
Підручник с. 187.Вправа 379,380.

26.05.
Тема. Узагальнення знань учнів. Складання розповіді про літні канікули.

27.05.
Підсумок дистанційного навчання
Семестрове та річне оцінювання.









































































































































































Немає коментарів:

Дописати коментар